Werken in Ravenshoe - Reisverslag uit Ravenshoe, Australië van Hilda Pols - WaarBenJij.nu Werken in Ravenshoe - Reisverslag uit Ravenshoe, Australië van Hilda Pols - WaarBenJij.nu

Werken in Ravenshoe

Blijf op de hoogte en volg Hilda

28 Mei 2013 | Australië, Ravenshoe

Maandag 6 mei,
Jaja, ik weet het, lang niet geschreven. Eigenlijk heb ik nooit zoveel zin om te schrijven... maar omdat ik over 20 jaar nog wil weten hoe ik het hier in Australie had heb ik toch maar weer de pen gepakt. Niet dat er veel gebeurd is de laatste paar weken. 16 april, op mijn verjaardag mochten we beginnen met werken bij Owen Jonsson de werkgever van Luella. Dat was een leuk verjaardagscadeau. We hebben hier 1,5 week gewerkt. Onkruid wieden, babyavocadoboompjes verfen, aardappels tussen de avocado's vandaan halen, de bomen bij knippen en wat spul bij de bomen gooien zodat ze sneller groeien (lastig als je soms alleen het engelse woord weet).

Op mijn verjaardag hebben Irene, Even en ik trouwens super lekker gekookt. Savonds hadden we een geweldig dinner en Simmsy kwam ook langs! Stom dat een dinner en een bezoek van een vriend je zo blij kan maken. Maar het was echt een leuke verjaardag. (Irene heeft foto's gemaakt doordat mijn camera weer kuren had Hellaas heeft ze geen snoer van haar camera naar de computer en haar sd kaart past niet in mijn camera. De foto's komen later dus).

Toen de avocadoboompjes allemaal klaar waren had Owen een ander klusje voor ons.... Verschrikkerlijk! Er waren nog geen waterpijpen en sproeiers in het aardappel veld dus moesten wij die daar maken. Eerst met hulp van Owen en zijn vrouw de pijpen neerleggen. Het veld dat wij moesten doen is 1,5 km lang en 0,5 km breed. De aardappels leggen in lange rijen op bobbels van 30cm hoog. Je spring hophophop over 6 rijen, pak een buis van de tractor van 10m. lang, en spring hophophop weer terug. Iemand anders brengt de sproeiers. Aan de andere kant van de tractor gebeurd het zelfde. De eerste dag hebben we de ene helft gedaan en daarna moesten Irene en ik samen de buizen aan elkaar vastmaken. Zwaar ewrk! Want natuurlijk past het niet 9 van de 10 keer. Kreunen, trekken, hijgen, brandende zon, niet genoeg water, blhuuu verschrikkelijk!

Na 3 dagen zei Owen, morgen kan je voor Bradley werken (zijn neefje). Wij door het dollen! Iets anders doen dan de waterpijpen. Komen we sochtends aan bij Bradley, iedereen krijgt een taak, avocado's plukken, shed opruimen, blablabla en wij blijven over. "Owen heeft mij verteld dat jullie sterren zijn in de waterpijpen dus jullie kunnen met mij mee komen." Whaaaa! Neee! Gelukkig was dat echt de laatste dag. Mensen wat een spierpijn. Bradley was trouwens geweldig, wij zijn redelijk snel, maar ik deed 1 rij en Bradley deed 2,5!

Nu zijn we avocado's aan het inpakken, saai werk maar je moet blijven opletten. Irene staat op een makkelijke plek waar alleen de zelfde maat avocado's uitkomen. Het gaat wel giga snel. Ik sta op een andere plek bij een grote bak waar 5 maten avocado's uitkomen. Lelijke eruit, in de juiste bak, bak volmaken en dan een andere. Weet nu van elke avocado de maat (16,18,20,22,25,28,30,55,65,75 en cocktails) en weet ook precies hoezwaar 10 en 6 kilo aanvoelt. De eerste week droomde we elke nacht van avocado's. We werken van 8 tot 5 en 6 dagen in de week. Makkelijk geld verdienen dus.Selena heeft gevraagt of ik weer in de pub wou werken, maar het verschil in geld is toch wel iets te groot. Ik blijf lekker hier.

Doordat je geen avocado's kan plukken als het regent (dan krijgen ze zwarte plekken) hadden we een aantal dagen vrij. Toevallig was er op dat moment een paardenwedstrijd van 3 dagen waar Sybbie aan mee deed. Eerst in Atherton ons haar knippen en daarna op naar Mareeba. Jammer genoeg was Sybbie niet erg goed maar zijn paarden waren geweldig!En ik mocht op ze rijden. Niet zomaar paarden maar echt paarden! 1 was meer dan 10.000 dollar waard. 3 dagen lang met de paarden bezig en savonds gezellig bij elkaar en wat drinken. Doordat Paul (Simmsy) in Mareeba werkt, kwam hij ook een avond langs. Haha, hij hij kent ook iedereen overal.

Nu geld sparen tot we genoeg hebben om naar Darwin te gaan. Pfft was meer schrijven dan ik dacht. Me hand doet er zelfs pijn van.

Zaterdag 18 mei,
Daardat het veel aan het regenen is hier hebben we redelijk vaak vrij. Niet echt positief want je besteed alleen maar geld en er komt niet echt wat binnen. Al helemaal niet hadnig om dan een weekend naar Cairns te gaan en daar alles te verspillen. Shoppen, eten, drinken 3 dagen lang. We sliepen bij John de zoon van een vriend van Sybbie. Was super!

Doordat de avocado markt overspoelt is op het moment zijn we ook dit weekend vijr. Luke Jonnson het broertje van Bradley heeft net een nieuwe winkel geopend. Gisteren hebben we hem dus geholpen met decoreren en ik heb hem zelfs Excel les gegeven. Vandaag hebben we op de Malenda markt gestaan. Luella verkocht haar planten en wij verkochten Luke's groeten. In totaal $94.00 verkocht. Niet slecht voor een regendag.

De avocado inpak werk is bijna afgelopen. Dat betekend dat we snel naar Darwin zullen gaan. Jammer dat we nog neit echt geld hebben. Hopen dat we nog wat werk kunnen vinden voor 2 weken.

Wisten jullie trouwens dat we een keer verkeerde benzine in de Volvo hebben gegooid? Daardat bio goedkoper was dachten we de auto vol te gooien met bio (ethanol) blijkt een oude auto niet echt lekker te vinden. Opnieuw met 20km de heuvel op. Soms reden we meer achteruit dan vooruit, veel boze gezichten. Maar na het leeglaten lopen van de tank en goeie benzine er in te stoppen reed hij weer perfect. Arme Volvo! Hij maakt wel goeie monteurs van ons.

Maandag 27 mei,
Ik heb net op de kilometerteller gekeken. We hebben met de Volvo nu 4.685 kilometer gereden vanaf het moment dat we Thangool verlieten. Gisteren heeft Paul onze achterdeuren gerepareerd. Voor een rare reden wouden die niet meer opengaan. Maar het is enorm handig nu ze weer gewoon werken, scheelt veel klimwerk.

Vorige week maandag hebben we 3 uur thee ingepakt voor Sybbie en $70! dollar voor gekregen. Dinsdag de hele dag een huis schoongemaakt voor een ude vriend van Sybbie (het stonk naar pis)=$120.00. Woensdag en donderdag avocado's inpakken. En doordat nu al de avocado's ingepakt zijn mochten ew vrijdag en zaterdagmiddag nog een paar uurtjes voor Owen Jonnson werken.

Zaterdagavond was onze grote afscheidsfeest. Enorm veel lol gehad, vooral Irene. Jammer dat ze er niks meer van herinnerd, haha. Vandaag en morgen afscheid nemen van al de andere vrienden die niet in de pub waren en woensdag op naar Darwin! Zin in!!!

• 28 Mei 2013 - 10:42

Mama Mieke:

wáááhhhhhhh heb je nu bijna stekeltjes?????? zonde, zonde, snap wel dat het makkelijk en luchtig is.
    Hier maar weer laten groeien?!?!
    Bedankt voor je kadotje,s het is lekker rustig hier de jongens luisteren.
    Soms denk ik wie zit er nou weer boven, maar dan praat jou kado.
    groetjes van hier nu heel mooi weer morgen weer.... regen joepie... maar goed we hebben nog geen overstromingen hier.
    o ja en Cas groei gestaagt het gaat goed ben benieuwd hoeveel het er gaan worden
    XXX mama

• 28 Mei 2013 - 13:43

Martine:

hahahahah auto's zijn heel trouw met welk drankje ze lekker vinden hoor...je heb geluk dat die Volvo zo lief iis en het telkens weer blijft doen....en wat zonde van je mooie lokken zeg....maar het is een stuk praktischer dat weer wel..heel erg veel plezier in Darwin en geniet er lekker van in de bibberkou...nou ja hier is het ook nog het gevoel van herfst dus daar mis je niks aan...dikke muskus van ons

• 29 Mei 2013 - 13:50

Oma:

hallo hilda
    leuk weer iets telezen ,jij vermaak je wel die auto is echt een lieferd die moet je mee nemen
    naar nederland zo trouw beesje. en nu maar genieten in darwin en lekker uitrusten groetjes
    van opa en oma en een dikke knuffel